افزايش خشونت ها درسايه تغييرتاكتيك جنگي طالبان
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

 هفته گذشته روزهايي خونيني براي نيروهاي خارجي درافغانستان بود و گروه طالبان حملات غير قابل باور را بالاي نيروهاي خارجي در مناطق مختلف افغانستان انجام دادند.  ده تن از سرباز فرانسوی ناتو در حالی در حمله طالبان در منطقه سروبی، در پنجاه کیلومتری شرق کابل جان باختند که در همان روز پایگاه سالرنو مقراصلی نظامیان ناتو در خوست ، هدف تهاجم شش حمله کننده انتحاری قرار گرفت، درست يك روز پيش در همين پايگاه طي يك حمله انتحاري بيش از ده نفر از كارگران افغاني اين پايگاه را كشتند.

سالروز استقلال افغانستان درميان ترس و هراس در مقر رياست جمهوري و محوطه وزارت دفاع برگزار گرديد و ترس از جمله طالبان هرگونه شادي و سرور را از مردم گرفتند.

 روز پنج شنبه سه سرباز ديگر آي ساف در جنوب افغانستان كشته شدند. افزايش گراف خشونت ها درافغانستان و شوك شديدي كه مرگ ده سرباز فرانسوي براي مردم فرانسه ايجاد كرد، ساركوزي رئيس جمهور فرانسه را روانه كابل ساخت تا با سربازانش درافغانستان همدردي نمايد.

اكنون ميان كار شناسان نظامي اتفاق نظر وجود دارد كه شورش ها و خشونت هايي كه درسال جاري درافغانستان رخ داده است بيش ازحملات و شورش هاي سال گذشته بوده است. برخي بدين باورند كه   ناتو و مقامات دولت افغانستان از قبل هشدار داده بودند که طالبان در طول فصل تابستان دست به حملات بیشتری خواهند زد، اما به نظر می رسد سطح افزایش حملات، تاثیر تاکتیک های به کار رفته در آن و انسجام طالبان، بالاتر از برآوردها و پیشبینی های مقامات نظامی ناتو و افغان بوده است. با آنکه طالبان هنوز هم قدرت تصرف و نگهداری یک منطقه با اهمیت را ندارند، اما به طور کلی، این گروه در هر فصل گرما، توانایی تاکتیکی و تهاجمی نیرومندتر از سال قبل را نشان داده اند و شاید از همه نگران کننده تر این باشد که اکنون خشونت فقط به مناطق جنوب و شرق افغانستان محدود نمی شود بلکه به نقاط دیگر هم سرایت کرده است.

جنگ در سروبي و نيز ناآرامي هايي كه در ولايت كاپيسا رخ داد نشان مي دهد كه طالبان تلاش دارند تا ثقل حملات خود را دراطراف كابل و مناطق استراتژيك اطراف پايتخت متمركز نمايند. ولايات لوگر،  ميدان وردك و بويژه دره ميدان و ارتفاعات  مشرف برجاده كابل- قندهار در مناطق مختلف وردك، از اهداف مهم طالبان به شمار مي رود تا حملات متعدد شان را ازاين نقاط سامان بدهند. بدين ترتيب طالبان توانسته اند با حملات متعدد  چريكي، انتحاري، مين گذاري كنار جاده اي و حمله به كاروانهاي تداركاتي  در اطراف كابل  و نيز در مناطق نسبتا آرام شمال و غرب افغانستان، ترس از ناامنی را در مناطق  مختلف كشور افزایش دهند و درنتیجه همین عدم اطمینان به ثبات امنیتی است که سازمان ملل نیمی از افغانستان را برای کار کارمندان خود "بسیار خطرناک" ارزیابی می کند.

 كار شناسان نظامي و امنيتي بدين باورند كه درچنین وضعیتی، در کنار آهنگ تقریبا منظم قدرت یافتن سال به سال طالبان، می تواند بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان امری غیرقابل اجتناب جلوه دهد. در شرایط فعلی ظاهراً تمام آنچه حکومت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور می توانند انجام دهند، در خوش بینانه ترین حالت، فقط کند کردن روند بدتر شدن وضعیت امنیتی این کشور است.

بدين ترتيب طرح هايي را كه امريكا و ديگر اعضاي ناتو براي افزايش نيروهاي نظامي درافغانستان دارند، در شرايط فعلي بيشتر به منظور كند كردند روند شورشها در افغانستان است تا مهار تروريسم و ريشه كن كردن اين جريان بين المللي. زيرا این نگرانی وجود دارد که نبرد اردوملي و ناتو با طالبان، به جنگی فرسایشی تبدیل شود، نبردي که طالبان در آن دست بالاتری دارند.طالبان با تغيير  تاکتیک های جنگی خود تلاش دارد به اين جنگ فرسايشي سال به سال ادامه دهد تا افغانستان را به باتلاق ديگري براي نيروهاي خارجي تبديل نمايد.

  به هرحال اكنون بسياري از كارشناسان نظامي از تغيير تاكتيك طالبان به حيرت افتاده اند، اين تاكتيك ها شرايط سخت و دشواري را برايب نيروهاي خارجي درهفته هاي گذشته تحميل كرده است. به عنوان مثال حضور شش حمله کننده انتحاری در حمله به پایگاه سالرنو ناتو در ولایت خوست و حوادثی مانند حمله به زندان مرکزی ولایت قندهار و رها کردن صدها زندانی وابسته به طالبان نه تنها نشانه افزایش قابلیت طالبان در طراحی عملیات ترکیبی و پیچیده است، بلکه نشان دهنده این هم هست که گروه طالبان در جلب و جذب گسترده نیرو و حمله کننده انتحاری، موفقتر از گذشته عمل كرده اند و هم از امكانات و تجهيزات قوي و نيز پايگاه مردمي بيش از گذشته برخوردار  گرديده اند.

اكنون با توجه به افزايش قدرت طالبان وپيچيده ترشدن تاكتيك هاي آنان امريكا و ديگر اعضاي ناتو درتلاش هستند نيروهاي خارجي را درافغانستان افزايش دهند و ظرفيت اردوملي را از 75 هزار به 120 هزار نفر ارتقا بخشند تا بتواند روند   روبه افزايش حملات و شورش هاي طالبان كند نمايند.

اما با توجه به افزايش حملات طالبان و توانايي اين گروه در تغيير تاكتيك هاي شورش گري، برخي از كارشناسان در موفقيت اين استراتژي ترديد كرده اند.

روزنامه ديلي تلگراف، چاپ لندن، طي گزارشي اعلام كرد كه همزمان با برنامه ريزي دولت انگليس براي اعزام نظاميان بيش تر به افغانستان، نيروهاي مخصوص اردوي انگليس نيز قرار است حملات جديدي را عليه طالبان آغاز کنند. تعداد نيروهاي نظامي انگليس در افغانستان از زمان اولين اعزام آنان به ولايت هلمند در جنوب افغانستان تاکنون تقريبا دو برابر شده است و در حال حاضر، بيش از 8 هزار نيروي نظامي انگليس در افغانستان مستقر هستند و تا پايان سال جاري ميلادي بيش از دوهزار سرباز انگليسي عراق را ترك كرده و به افغانستان مستقر خواهند شد. علاوه بر اين آمريکا نيز قصد دارد با اعزام دو لواي جنگي ديگر به افغانستان تا اوايل سال آينده ميلادي تعداد نيروهاي خود را در کشورما افزايش دهد.آمريکا قرار است با اعزام 12 هزار نيروي نظامي تازه نفس به افغانستان، تعداد نيروهاي خود را از 34 هزار نفر کنوني به 46 هزار نفر افزايش دهد.

 بر اساس طرح راهبردي جديد، قرار است نيروهاي آيساف و نيروهاي آمريکايي که در عمليات موسوم به «آزادي پايدار» شرکت دارند، تحت يک فرماندهي واحد زير نظر جنرال ديويد مک کرنان در آيند به نوشته اين روزنامه، بر اساس اين طرح، تعداد کل نيروهاي تحت فرماندهي اين جنرال آمريکايي به 65 هزار تن خواهد رسيد. هم چنين امريكا با افزايش كمك هاي خود به اردوملي به بيست ميليارد دالر و ارتقاي اين نيرو به 120 هزار نفر، تلاش دارد تا در افغانستان پيروز ميدان عليه تروريسم باشد.

اما سئوالي كه هنوزهم بي پاسخ مانده اين است كه آيا افزايش نيرو مي تواند شورش هاي طالبان با ضعيف كرده و امنيت را به افغانستان بازگرداند؟  زيرا  برخلاف عراق تاكنون افزايش نيروهاي خارجي درافغانستان تجربه خوبي را آشكار نكرده است. با آن كه چند هزار نيروي خارجي در سال جاري درافغانستان افزايش يافت و لي هرگز نتوانست؛ روند شورش ها را درافغانستان كند سازند، بلكه گراف خشونت ها و شورش ها همچنان در افغانستان رو به افزايش است.


August 31st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات